Šta je empatija?

Empatija je veština spoznaje tuđih osećanja.

Poput ogledala koje baca svetlo na raspoznavanje tuđih emocija i ogleda iste u sopstvenom unutrašnjem svetu. Ona je sržni element emocionalne inteligencije i alat koji omogućava pojavu prisnosti, suštinske pažnje i poštovanja različitosti, kao i srž humanosti. 

Veština empatije se ispoljava kroz ceo spektar životnih sposobnosti – od menadžmenta, trgovine i marketinga, preko partnerskih odnosa i roditeljstva, do društvene korisnosti i altruizma, pa čak i (smislene) politike.

Empatija je oblik samosvesti.

Što bolje prepoznajemo i razumemo sopstvene emocije, veštije ćemo razaznavati tuđa osećanja.

Ljudi emocije retko obznanjuju rečima. One se mnogo češće ispoljavaju kroz neverbalne signale, poput tona glasa, tempa disanja, govora tela ili izraza lica.

Zato je sjajna vežba analizirati kako sami ispoljavamo neku emociju kada je detektujemo u organizmu.

Na primer: “Kada sam ljut/a, ja…

– povisim ton

– mrštim obrve

– stiskam vilicu

– naginjem se ka napred

– stežem pesnice itd.

Kada naučimo da čitamo atlas sopstvenih emocija, umešnije ćemo ih raspoznavati i kod drugih.

Ipak, ne moramo saosećati sa nekime da bismo ga razumeli.

Postoji više tipova empatije:

1. Kognitivna empatija – sposobnost da razumemo kako se neko oseća.

2. Emocionalna empatija – sposobnost da saosetimo i iskusimo tuđa osećanja.

3. Empatična brižnost – potreba da nešto preduzmemo po pitanju tuđih osećanja.

Značajno je razlikovati ove tipove empatije jer nam u različitim situacijama nije potrebno isto…

Ukoliko želimo da formiramo blizak partnerski, prijateljski ili porodični odnos, potrebno je da iskusimo i ispoljimo sva tri tipa empatije – da razumemo kako neko funkcioniše i oseća se, da saosetimo sa njime i po potrebi iskažemo brižnost i preduzmemo neku akciju povodom njegovih emocija.

Sa druge strane, u poslovnom miljeu je dobro razgraničavanje i razumevanje tuđih osećanja i ideja bez nužnog emotivnog saživljavanja jako značajno, jer u njegovom odsustvu možemo uvesti sebe u empatični zamor i posledično burnout, anksioznost ili depresiju koji ga često prate. Tada dakle, kognitivna empatija neretko biva poželjna i sasvim dovoljna. Sposobnost razumevanja tuđih potreba uz zadržavanje profesionalnsti je ključ ka uspešnim pregovorima, funkcionalnom vođstvu i timskom radu i posledično bržem napredovanju u poslovnom svetu.

Valja znati kada saosećati, a kada je dovoljno razumeti.

Andrea Čontoš

Više o predstojećim edukacijama možeš saznati ovde:

https://brainfactory.rs/dogadjaji/

USAMLJENI U GOMILI

Koliko prijatelja imaš... Ali stvarno? Želim da govorim o usamljenosti iz ugla osobe koja voli samoću. Volim da provodim vreme sama. Volim tišinu koja je samo moja i volim prostor nezaklonjen drugim ljudima. Volim nekada da ćutim satima.Ćutim kako bih kada dođe vreme...

KAKO DA POBEDIŠ BRIGE?

Ponekad previše brinem. O stvarima koje treba da promenim. O stvarima koje ne mogu da promenim. O stvarima koje mogu da promenim, a ne menjam. Što je, naravno, često besmisleno... Energija koju trošimo na brigu može se daleko pametnije uposliti drugde. Zašto onda...

KAKO SE RAĐA ČUDOVIŠTE SAVRŠENSTVA?

Perfekcionizam Nikada ništa nije dovoljno dobro...Uvek ima nešto da se popravi...Samo kada bi bilo još malo vremena...Prošli put sam ovo uradio/la bolje.Postoji ispravan i pogrešan način da se urade stvari.Ako hoćeš da bude urađeno kako treba, uradi sam!Ja sam "sve"...

NOVA GODINA – NOVI POČETAK …ZAR NE?

Nova godina – novi početak. Zvuči dobro.Međutim, život ne prati kosmičko ustrojstvo okretanja planeta, niti arbitrarnu matematiku našeg brojanja vremena. Planete će se vrteti sa nama ili bez nas, a vreme će teći ili stajati, u zavisnosti od toga ima li nekoga da ga...

10 NAČINA DA POSTAVIŠ I ODRŽIŠ ZDRAVE LIČNE GRANICE

Mnogi ljudi su svesni termina „lične granice“, ali ne znaju šta on tačno predstavlja. Lična granica je linija koja razdvaja mene od tebe i moje potrebe od tvojih. Možemo je zamisliti kao imaginarnu granicu ili zid namenjen tome da zadrži ljude sa druge strane. Ipak,...

KULTURA FEEDBACK-A

Komunikacija bez povratne informacije deluje nezamislivo. Pružamo i dobijamo feedback na dnevnoj bazi, bili toga svesni ili ne. Kada ne bismo dobijali nikakvu reakciju o odnosu na ono što govorimo i radimo, bilo bi gotovo nemoguće orijentisati se u odnosu prema...

ČESTI PROBLEMI U KOMUNIKACIJI

Skoro SVAKO ima neki problem u komunikaciji.  A komunikacija je ona zbog koje ćete dobiti ili izgubiti posao, pronaći ili izgubiti ljubav i shvatiti ili izgubiti sebe... Većina ljudi komunicira isto sa svima, bez svesti o sagovorniku. Mnogi ljudi ne obraćaju pažnju na...

HIJERARHIJA POTREBA

Šta je hijerarhija potreba? Mi jesmo jedinstveni. I kao vrsta, i kao pojedinci. Kao vrsta imamo nivo svesti kome je potrebno više od pukog postojanja, a kao jedinke svako poseduje lične vizije i težnje. Ipak, delimo mnoge karakteristike i potrebe sa drugim živim...

SAMOSABOTIRAJUĆI MEHANIZMI I KAKO IH PREVAZIĆI

Šta su samosabotirajući mehanizmi? Ograničavajuća uverenja i samosabotirajući mehanizmi su ljudski. Čak suviše ljudski. Ljudi koji su uspešni ili deluju da jesu, samo se nešto efikasnije bore sa njima. Ograničavajuća uverenja predstavljaju verovanja o tome kakvi smo...

ČITANJE MISLI IZ UGLA NAUKE

„Čitanje misli“ merenjem moždane aktivnosti Ideja da su kognitivne aktivnosti predstavljene podeljenom i lociranom aktivnošću u mozgu povlači sobom interesantno pitanje: Da li je moguće odrediti šta osoba vidi, o čemu razmišlja ili čega se priseća merenjem aktivnosti...