fbpx

Šta je empatija?

Empatija je veština spoznaje tuđih osećanja.

Poput ogledala koje baca svetlo na raspoznavanje tuđih emocija i ogleda iste u sopstvenom unutrašnjem svetu. Ona je sržni element emocionalne inteligencije i alat koji omogućava pojavu prisnosti, suštinske pažnje i poštovanja različitosti, kao i srž humanosti. 

Veština empatije se ispoljava kroz ceo spektar životnih sposobnosti – od menadžmenta, trgovine i marketinga, preko partnerskih odnosa i roditeljstva, do društvene korisnosti i altruizma, pa čak i (smislene) politike.

Empatija je oblik samosvesti.

Što bolje prepoznajemo i razumemo sopstvene emocije, veštije ćemo razaznavati tuđa osećanja.

Ljudi emocije retko obznanjuju rečima. One se mnogo češće ispoljavaju kroz neverbalne signale, poput tona glasa, tempa disanja, govora tela ili izraza lica.

Zato je sjajna vežba analizirati kako sami ispoljavamo neku emociju kada je detektujemo u organizmu.

Na primer: “Kada sam ljut/a, ja…

– povisim ton

– mrštim obrve

– stiskam vilicu

– naginjem se ka napred

– stežem pesnice itd.

Kada naučimo da čitamo atlas sopstvenih emocija, umešnije ćemo ih raspoznavati i kod drugih.

Ipak, ne moramo saosećati sa nekime da bismo ga razumeli.

Postoji više tipova empatije:

1. Kognitivna empatija – sposobnost da razumemo kako se neko oseća.

2. Emocionalna empatija – sposobnost da saosetimo i iskusimo tuđa osećanja.

3. Empatična brižnost – potreba da nešto preduzmemo po pitanju tuđih osećanja.

Značajno je razlikovati ove tipove empatije jer nam u različitim situacijama nije potrebno isto…

Ukoliko želimo da formiramo blizak partnerski, prijateljski ili porodični odnos, potrebno je da iskusimo i ispoljimo sva tri tipa empatije – da razumemo kako neko funkcioniše i oseća se, da saosetimo sa njime i po potrebi iskažemo brižnost i preduzmemo neku akciju povodom njegovih emocija.

Sa druge strane, u poslovnom miljeu je dobro razgraničavanje i razumevanje tuđih osećanja i ideja bez nužnog emotivnog saživljavanja jako značajno, jer u njegovom odsustvu možemo uvesti sebe u empatični zamor i posledično burnout, anksioznost ili depresiju koji ga često prate. Tada dakle, kognitivna empatija neretko biva poželjna i sasvim dovoljna. Sposobnost razumevanja tuđih potreba uz zadržavanje profesionalnsti je ključ ka uspešnim pregovorima, funkcionalnom vođstvu i timskom radu i posledično bržem napredovanju u poslovnom svetu.

Valja znati kada saosećati, a kada je dovoljno razumeti.

Andrea Čontoš

Više o predstojećim edukacijama možeš saznati ovde:

https://brainfactory.rs/dogadjaji/

7 KORAKA ZA DONOŠENJE PRAVIH ODLUKA

Kako se donose odluke? Svakoga dana smo suočeni sa situacijama koje zahtevaju donošenje odluka. Neke odluke su lake, poput onih šta da obučemo, šta da jedemo, ili gde da idemo. Neke su teške, poput onih da li nekoga da ostavimo, da li da promenimo posao i da li smo...

SVE ŠTO TREBA DA ZNAŠ O BURNOUT-U

Šta je burnout? Sindrom pregorevanja je stanje emocionalne, psihičke i fizičke iscrpljenosti prouzrokovano produženim ili hroničnim stresom.Karakteriše ga kombinacija simptoma koji mogu uticati na različite aspekte života osobe, uključujući poslovne obaveze, socijalne...

KAKO SE POSLOVNA KOMUNIKACIJA RAZLIKUJE OD PRIVATNE?

Počećemo od očiglednog - poslovna komunikacija je formalnija, rigidnija i jasnije struktuirana od privatne. Često im se i ciljevi u određenoj meri razlikuju. Ipak, ne treba mešati profesionalnost sa nedostatkom empatije. Profesionalno držanje zahteva posedovanje...

MRZOVOLJA ILI DEPRESIJA

Kada bismo zaronili do dna ljudske mizerije, depresija bi nas čekala tu.Ona je parališuća, česta i uporna i zato je značajno pričati o njoj. Nasuprot egzotičnim filmskim bolestima koje se manifestuju glamurozno, ona čami u pozadini svačijeg uma i čeka priliku. Čeka da...

UMETNOST DOKOLICE ILI DOSADA

Obožavam da se dosađujem, ali dosadu ne razumem najbolje. Rad i konstantna zauzetost su precenjeni danas. Rogobatna zaostavština komunističkog i kapitalističkog društva gde vrediš koliko radiš, a ne koliko jesi. Ukoliko nemaš puno vremena da zastaneš, istražiš i...

BENEFITI ČITANJA

Verujem da su ljudi kao knjige. Nekima se sadžaj jasno vidi sa korica, a neke je potrebno pažljivo iščitavati više puta kako bi se dokučili svi slojevi značenja.I kao što je svaka osoba svet za sebe, tako je i svaka knjiga jedinstvena. Ima svoju svrhu i ulogu. Nećete...

ŠTA NAS POKREĆE?

Šta nas pokreće? Da ustanemo iz kreveta? Da se radujemo novom danu? Da učimo? Da odemo na posao? Da uživamo u životu? Da odemo bilo gde i učinimo bilo šta.Nekim danima mnogo toga, a nekima skoro ništa.Motivacija je jedna od najkomplesnijih tema. Ne iz ugla čiste...

KULTURA FEEDBACK-A

Komunikacija bez povratne informacije deluje nezamislivo. Pružamo i dobijamo feedback na dnevnoj bazi, bili toga svesni ili ne. Kada ne bismo dobijali nikakvu reakciju o odnosu na ono što govorimo i radimo, bilo bi gotovo nemoguće orijentisati se u odnosu prema...

KAKO SE RAĐA ČUDOVIŠTE SAVRŠENSTVA?

Perfekcionizam Nikada ništa nije dovoljno dobro...Uvek ima nešto da se popravi...Samo kada bi bilo još malo vremena...Prošli put sam ovo uradio/la bolje.Postoji ispravan i pogrešan način da se urade stvari.Ako hoćeš da bude urađeno kako treba, uradi sam!Ja sam "sve"...

ZONA KOMFORA

Došle su detinje godine sveta. Nažalost, ne iz ugla nevinosti i čistote, već iz ugla infantilnog hedonizma. Svi želimo sve. Odmah, molim vas. Krojimo svoje dane i živote kroz težnju ka izbegavanju neprijatnosti i sticanju što veće prijatnosti. Osnovni biološki...